ViA15

In no time van A naar B

Het enorme terrein van logistiek dienstverlener Wim Bosman in ’s-Heerenberg vormt een belangrijk aankomst- en vertrekpunt voor vrachtwagens uit heel Europa. Dagelijks vertrekken ruim 400 vrachtwagens vanaf de terminal richting hun bestemming(en) in Nederland, België, Duitsland en verder het Europese achterland in. Een vlotte verkeersdoorstroming in de regio is voor de onderneming heel belangrijk. Bertil ter Maat, managing director van de businessunit transport: “Elke vrachtwagen die in de file staat, kost geld.”

Het bedrijf Wim Bosman, dat inmiddels 5 jaar onderdeel uitmaakt van wereldwijd logistiek dienstverlener Mainfreight, is al sinds de oprichting in 1963 in ’s-Heerenberg gevestigd. Een uithoek? Niet vanuit internationaal wegvervoerperspectief. Het bedrijf is uitstekend ontsloten: dicht bij de A12, dicht bij de belangrijke uitvalswegen in Duitsland. “Vanuit hier rijden de chauffeurs in no time het Europese achterland in”, stelt Bertil ter Maat. “De andere kant op gaat minder soepel, in ieder geval tijdens de spits. Op de A12 stokt het vaak al voor Zevenaar en ook de Pleyroute staat ’s ochtends en ’s avonds vast. Voor chauffeurs is het elke keer weer een puzzel hoe ze het beste kunnen rijden om op tijd op hun bestemming te komen. Dat lukt niet altijd. Met als gevolg dat hun hele planning in de soep loopt.”

Directe route
“De vertraging die chauffeurs oplopen als gevolg van het verstopte wegennet rond Arnhem – Nijmegen kost ondernemers geld”, vervolgt Ter Maat. “Voor binnenlandse chauffeurs betekent het bijvoorbeeld dat ze op één dag minder klanten kunnen bezoeken.” De transportsector is dan ook blij met de aanpassingen aan de A15 en de A12. “Het doortrekken van de A15 zal de doorstroming in de regio sterk verbeteren. Bovendien ontstaat voor ons een directe route richting het zuidwesten: België en uiteraard de Rotterdamse haven.”

Oneerlijke concurrentie
Brancheorganisatie TLN is nauw betrokken geweest bij de planvorming rond ViA15. Ter Maat heeft dan ook het gevoel dat de belangen van vervoerders voldoende zijn meegenomen. Hij vraagt zich wel af waarom ervoor is gekozen om de A15 aan te sluiten op de A12 tussen Duiven en Zevenaar. “Dit betekent dat verkeer van en naar de A18 eerst nog een stuk A12 moet rijden. Een directe aansluiting op knooppunt Oud-Dijk lijkt mij logischer.” Een tweede punt van zorg voor Ter Maat is het free flow-systeem voor tolheffing. “Het gekozen systeem werkt met automatische kentekenregistratie, waardoor veel buitenlandse chauffeurs onder de tolheffing uit kunnen komen. Dat is slecht voor de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven. Het zou voor ons erg prettig zijn als hier een oplossing voor komt.”

Wim Bosman

ViA15 is een samenwerkingsverband van provincie Gelderland en ministerie van Infrastructuur en Milieu