Vragen

We krijgen regelmatig vragen binnen over project ViA15. De meestgestelde vragen plus antwoorden hebben we voor u op een rij gezet. De vragen zijn onderverdeeld in categorieën. Klik op de categorie om de veelgestelde vragen en antwoorden te zien. U kunt ook zoeken op trefwoord. 

Ja. De Raad van State heeft bij de tussenuitspraak van 20 januari 2021 over het tracébesluit ‘A15/A12 Ressen-Oudbroeken (ViA15) de beroepen inzake de brug-tunneldiscussie ongegrond verklaard.

Daarmee is de keuze voor de brug over het Pannerdensch Kanaal definitief. De variant met een tunnel kan niet binnen het beschikbare budget gerealiseerd worden. Daarnaast ontstaat er bij de brug een nieuwe extra vluchtroute bij hoogwater.

Ja, na openstelling zal er tol worden geheven op de ViA15. Het Tracébesluit geldt als tolbesluit en de milieueffecten zijn hierop bepaald. Ook voor de financiering van het project is rekening gehouden met de tolinkomsten. 

Dit alternatief is in 2008 onderzocht maar afgevallen. Bij het doortrekken van de A15 naar knooppunt Oud-Dijk/A18 wordt de weg veel langer en dus duurder. De weg komt dan door Zevenaar te lopen. Daardoor zouden  ingrijpende geluidsmaatregelen nodig zijn en 130 tot 140 woningen zouden moeten verdwijnen. 

Het project moet voldoen aan de wettelijke (milieu)vereisen op het gebied van luchtkwaliteit. Hiervoor is het project opgenomen in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Het NSL is het plan van de gezamenlijke overheden om de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren. 

Het NSL houdt rekening met voorgenomen grote projecten die de luchtkwaliteit verslechteren en zet hier maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren tegenover. Door opname van het project in het NSL is gegarandeerd dat voldaan wordt aan de luchtkwaliteitsnormen. 

De luchtkwaliteit wordt vanuit het NSL ieder jaar gemonitord. Wanneer uit de monitoring blijkt dat de grenswaarden overschreden (dreigen te) worden, neemt het NSL extra maatregelen, zodat in heel Nederland wordt voldaan aan de wettelijke grenswaarden.

Een nieuwe weg of verbreding van een bestaande weg heeft impact op de leefomgeving. Het kan dus zijn dat u straks meer geluid ervaart dan vóór de aanleg van deze wegen.

Als onderdeel van de planvorming in het kader van het Tracébesluit (TB) is uitgebreid akoestisch onderzoek uitgevoerd op het hoofdwegennet en het onderliggend wegennetwerk om te toetsen of aan de wet wordt voldaan. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat op sommige locaties geluidsmaatregelen nodig waren om te voldoen aan de wettelijke normstelling voor geluid.

Deze geluidsmaatregelen zijn opgenomen in het Tracébesluit. U vindt een overzicht op dit kaartje voor het nieuwe deel van de A15, voor het bestaande deel van de A15 en voor het bestaande deel van de A12.

Rijkswaterstaat heeft de wettelijke plicht om de geluidproductie van de weg na openstelling te monitoren. Dit wordt jaarlijks uitgevoerd door het berekenen van de geluidbelasting. De resultaten van deze jaarlijkse berekeningen worden in het zogenaamde nalevingsverslag opgenomen. Dit verslag wordt openbaar gepubliceerd en is voor iedereen toegankelijk. Het RIVM voert jaarlijks steekproefsgewijs metingen uit langs snelwegen om de berekeningen te valideren. Mocht in de toekomst uit de jaarlijkse monitoring blijken dat (na realisatie van het project) de wettelijke normen dreigen te worden overschreden, dan zal Rijkswaterstaat op dat moment weer onderzoek moeten doen naar mogelijke geluidsmaatregelen.

Meer informatie over geluid langs rijkswegen vindt u hier

Het verkeer op de nieuwe A15 en de verbrede A12/A15 zal geluid veroorzaken. Op verschillende plekken in het gebied realiseert Rijkswaterstaat daarom geluidschermen en -wallen. Toch kan het voorkomen dat ondanks deze maatregelen het geluidsniveau binnen in uw woning boven de wettelijke norm uit komt. Voor ongeveer 100 woningen kan hier sprake van zijn. De eigenaren van deze woningen hebben  hierover in december 2024 een brief ontvangen van het Project gevelisolatie.

Wanneer uw woning voor gevelisolatie in aanmerking komt, wordt er eerst onderzoek gedaan door een onafhankelijk ingenieursbureau. Voor sommige woningen is het nodig dat zij bij u thuis langs komen om allerlei gegevens te verzamelen, bijvoorbeeld over materialen in de gevel, dak en kozijnen en de dikte van het glas. Ook worden er foto’s gemaakt. Daarna wordt er een berekening gemaakt. Er wordt geen geluid gemeten. Uit deze berekening volgt of er maatregelen nodig zijn. Denk hierbij aan dubbel glas of (extra) dakisolatie. De maatregelen worden vergoed door Rijkswaterstaat.

Meer informatie over gevelisolatie vind u op de website van Rijkswaterstaat: gevelisolatie

Nadeelcompensatie: hoe zit dat precies?

Burgers, bedrijven en organisaties kunnen door het optreden van de overheid tijdelijk of blijvend nadeel ondervinden, anders gezegd: schade lijden. Dat kan ook het geval zijn wanneer de overheid handelt binnen de aan haar toegekende taken en bevoegdheden. De overheid handelt dan rechtmatig, dus volledig volgens de regels, maar veroorzaakt toch schade.

Voorbeelden hiervan zijn de aanleg van een nieuwe snelweg, of verbreding van de bestaande. Dit kan leiden tot omzetverlies voor bedrijven, waardedaling van een woning of omrijdschade. De schade komt dan in principe voor rekening van de benadeelde.

Alleen in de uitzonderlijke situatie dat een bedrijf of burger onevenredig zwaar wordt getroffen in vergelijking met anderen, heeft hij mogelijk recht op een tegemoetkoming in de schade. Dit noemen we nadeelcompensatie.

Om in aanmerking te komen voor nadeelcompensatie moet aan diverse voorwaarden zijn voldaan.

Zo moet het gaan om rechtmatig veroorzaakte schade, die uitstijgt boven het normaal maatschappelijk risico of normaal ondernemersrisico. Hieronder beschrijven we de belangrijkste voorwaarden (Let op: dit overzicht is niet volledig). 

Rechtmatigheid schadeoorzaak 
In veel gevallen is de schadeoorzaak een door de minister genomen besluit, bijvoorbeeld over de aanleg of uitbreiding van een rijksweg. Ook het Tracébesluit ViA15 is zo’n schadeveroorzakend besluit. U kunt dan schadevergoeding aanvragen nadat het besluit is genomen. Maar de aanvraag kan pas worden afgehandeld als het schadeveroorzakende besluit onherroepelijk is geworden. Dat is nu het geval bij de ViA15. 

Eigenaar bij schade ten gevolge van waardedaling woning
Voor vergoeding van schade ten gevolge van waardedaling van de woning, moet u op 16 maart 2017 eigenaar van de woning zijn (geweest). Of deze schade voor vergoeding in aanmerking komt, wordt onder meer beoordeeld op voorzienbaarheid.  

Voorzienbaarheid
Van belang is of de schadeoorzaak voor de ‘redelijk denkend en handelend koper’ wel of niet voorzienbaar was. Is dat wel het geval dan wordt de schade niet vergoed. Zo kan bijvoorbeeld een wegverbreding voorzienbaar worden geacht, vanaf het moment dat de plannen voor die verbreding voor iedereen ter inzage liggen. Koopt u daarna dichtbij die rijksweg een huis, dan kan worden gezegd dat u de nadelige gevolgen van de verbreding heeft geaccepteerd, ook al heeft u de plannen niet ingezien. Ook de ondernemer die daarna vlakbij een bedrijf start, accepteert bepaalde risico’s. De schade die hij lijdt doordat het bedrijf tijdens de werkzaamheden aan de rijksweg minder goed bereikbaar is, wordt dan niet vergoed.

Drempel nadeelcompensatie 
Bij het beoordelen van aanvragen om nadeelcompensatie wordt altijd een drempel voor het normaal maatschappelijk risico gehanteerd. Als de schade hier geheel of gedeeltelijk onder blijft, dan is deze schade voor eigen rekening van een burger of bedrijf.

Anderszins verzekerd 
U komt op grond van de wettelijke regels niet voor vergoeding in aanmerking, als u al op een andere manier recht heeft op vergoeding. Het kan zijn dat u bijvoorbeeld via verkoop van gronden aan Rijkswaterstaat of onteigening een vergoeding heeft gekregen of dat u verzekerd bent tegen de schade.

De aanvraag 
U dient de aanvraag voor schadevergoeding in bij Rijkswaterstaat. U kunt daarbij gebruik maken van een schadeformulier. Dat formulier vindt u hier. U vult het formulier zo volledig mogelijk in en stuurt alle stukken mee waarnaar in het formulier is gevraagd. In het geval van inkomensschade van een onderneming, wordt bijvoorbeeld gevraagd om de jaarcijfers van het schadejaar en de drie voorafgaande jaren mee te sturen. 

Het formulier kan digitaal worden ingediend via de website van Rijkswaterstaat. 
U kunt het formulier ook schriftelijk indienen. In dat geval vindt op het formulier het adres waar u het formulier naartoe kunt sturen

U ontvangt binnen twee weken na ontvangst van de aanvraag een ontvangstbevestiging. Daarbij krijgt u informatie over de manier waarop de minister de aanvraag behandelt. Is de aanvraag niet volledig, dan wordt u gevraagd de nog ontbrekende gegevens of stukken op te sturen. Wanneer u dat op tijd doet, voorkomt u dat de minister uw aanvraag niet in behandeling neemt. 

De adviescommissie 
De minister kan na de ontvangst van de aanvraag een onafhankelijke adviescommissie benoemen, maar dat hoeft niet.  De commissie nodigt u dan uit om uw aanvraag toe te lichten tijdens een hoorzitting. De commissie stelt vaak nog algemene vragen, zoals over de oorzaak van de schade. Daarom is ook een vertegenwoordiger van Rijkswaterstaat op de hoorzitting aanwezig. Meestal bekijkt de commissie ook de situatie ter plekke. Na afloop van de hoorzitting maakt de commissie een verslag. Daarop kunnen u en de vertegenwoordiger van Rijkswaterstaat reageren. Vervolgens brengt de commissie een conceptadvies uit. Ook daarop kunnen u en Rijkswaterstaat reageren. Daarna stelt de commissie een definitief advies op, waarvan u en Rijkswaterstaat een afschrift ontvangen. Na verzending van het definitieve advies komt er in principe een einde aan het werk van de adviescommissie.

De minister neemt een beslissing 
In het geval de minister een adviescommissie heeft ingeschakeld neemt de minister na kennisname van het definitieve advies een besluit op uw aanvraag voor schadevergoeding. U krijgt daarvan schriftelijk bericht. Wordt een bedrag aan schadevergoeding toegekend, dan maakt de minister dat bedrag op uw rekening over. 

Bezwaar en (hoger)beroep 
Bent u het niet eens met de beslissing op uw aanvraag, dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift dan kunt u in beroep bij de rechtbank. De minister vermeldt in de beslissing welke rechter bevoegd is. Kunt u zich niet vinden in de beslissing van de rechtbank, dan is er nog hoger beroep mogelijk bij de Raad van State. In sommige gevallen is er direct beroep mogelijk bij de Raad van State. Of dit het geval is, wordt onderaan in de beslissing vermeld.

Voor meer informatie over nadeelcompensatie en hoe deze aan te vragen, klik hier.

Klik hier om de schetsen (artist impressions) te bekijken van toekomstige bouwwerken zoals de brug over het Pannerdensch kanaal en het viaduct over de Linge. En op deze video ziet u hoe de nieuwe weg eruit komt te zien.

Dat hangt af van het soort vergunning en van de locatie. Zo moet voor de bouw van een viaduct of ander kunstwerk een vergunning worden aangevraagd bij de betreffende gemeente. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is bevoegd gezag voor de ontheffingen soortenbescherming, ProRail voor werkzaamheden die een relatie hebben met het spoor. Bij de provincie gaat het bijvoorbeeld om ontheffingen van de provinciale wegenverordening. 

Voor de vergunningen voor de permanente situatie, dus de situatie na de bouw, geldt de zogenaamde coördinatieprocedure. Daarbij neemt het bevoegd gezag een ontwerpbesluit op de vergunningaanvraag. Rijkswaterstaat publiceert de kennisgeving hiervan in de digitale Staatscourant en in een gemeentelijk huis-aan-huisblad. Daarna ligt de ontwerpvergunning ter inzage. Iedereen heeft dan 6 weken de tijd om op het ontwerpbesluit te reageren. Tegen de definitieve vergunning kan daarna nog beroep worden aangetekend.

Voor vergunningen die te maken hebben met tijdelijke werkzaamheden, geldt een andere procedure. Deze vergunningen volgen de procedure die het bevoegd gezag normaal gesproken voor dit soort vergunningen hanteert. Vergunningen voor de tijdelijke werkzaamheden worden ook niet door Rijkswaterstaat gepubliceerd. Vaak publiceert het bevoegd gezag de vergunning op de eigen kanalen, zoals de website of het gemeenteblad.

Aannemerscombinatie GelreGroen is verantwoordelijk voor de uitvoering van project ViA15. Zij bepalen, binnen de kaders die zijn gesteld in het Tracébesluit ViA15, op welke manier zij de nieuwe snelweg aanleggen en de bestaande A12 en A15 verbreden. Daarmee is GelreGroen ook verantwoordelijk voor de aanvraag van vergunningen die nodig zijn om de werkzaamheden uit te kunnen voeren.

Het tracébesluit is het ‘raamwerk’ van project ViA15. Hierin is vastgelegd dat Rijk en regio de fileproblematiek in de regio Arnhem-Nijmegen willen aanpakken door de A15 door te trekken en delen van de A12 en A15 te verbreden. Aannemerscombinatie GelreGroen is verantwoordelijk voor de uitvoering van project. GelreGroen legt in het ontwerp vast hoe ze de A15 gaan doortrekken en de A12 en A15 gaan verbreden. Op basis van het ontwerp wordt bepaald welke vergunningen nodig zijn om het project uit te kunnen voeren. GelreGroen vraagt deze vergunningen vast aan om straks, na een positieve uitspraak van de Raad van State, snel te kunnen starten met de werkzaamheden.

De uitvoering vraagt veel voorbereiding en laat nog even op zich wachten. Naar verwachting wordt in het voorjaar van 2025 meer bekend over de nieuwe planning van het project.

De Raad van State heeft op woensdag 2 oktober 2024 het Tracébesluit ViA15 onherroepelijk verklaard. Met deze uitspraak van de rechter komt, na een beroepsprocedure van zeven jaar, een einde aan de onzekerheid over het tracébesluit.  Hoewel er nu een uitspraak ligt, laat de uitvoering nog even op zich wachten. De doorstart vraagt om een goede voorbereiding. Het afgeschaalde project wordt in de komende tijd weer opgebouwd.

De aannemer maakt na een onherroepelijk tracébesluit een nieuwe planning.

Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie GelreGroen vinden het belangrijk dat het project wordt uitgevoerd met veel aandacht voor de groene omgeving van de ViA15 én de mensen die er wonen. Diverse maatregelen moeten ervoor zorgen dat de impact van het project op de woon- en leefomgeving zoveel mogelijk wordt beperkt. Zowel tijdens de bouw als straks na realisatie van de nieuwe A15 en de verbrede A12 en A15. Meer hierover leest u onder ‘Aanpak en ambitie’. 

Hebt u algemene vragen of opmerkingen over het project, dan kunt u terecht bij Rijkswaterstaat. We beantwoorden uw vragen graag. 

Cookie-instellingen