In het werk voor ViA15 geeft aannemerscombinatie GelreGroen extra aandacht aan de omgeving. Aan mensen en natuur, tijdens de bouw maar ook als het project straks klaar is. GelreGroen neemt aanvullende maatregelen bovenop de eisen van Rijkswaterstaat.
De maatregelen van GelreGroen zijn gericht op:
Rijkswaterstaat heeft GelreGroen uitgedaagd om hinder en schade tijdens de bouw te verminderen of te voorkomen. Dat geldt zowel voor mensen in de directe omgeving van de bouwwerkzaamheden als voor weggebruikers op de A12.
GelreGroen pakt de verkeersproblemen op de A12 tussen Westervoort en knooppunt Oud-Dijk versneld aan. Dit gebeurt onder meer door een jaar na de start van de werkzaamheden extra rijstroken beschikbaar te stellen op de A12. Ook de aansluiting Zevenaar-Oost wordt dan in voorlopige vorm opengesteld.
Tijdens de aanleg van de A15 en de verbreding van de A12/A15 moeten allerlei (bouw)materialen worden aan- en afgevoerd. GelreGroen stelt verschillende maatregelen voor om hinder en schade tijdens de bouwfase te voorkomen of in ieder geval zoveel mogelijk te beperken. Goed en op tijd communiceren en het betrekken van directe omwonenden zijn van groot belang.
Het verkeer op de nieuwe A15 en de verbrede A12/A15 zal geluid veroorzaken. Op verschillende plekken in het gebied voorziet Rijkswaterstaat daarom in geluidschermen en -wallen. Verder komt de A15 bij Groessen en Helhoek (half)verdiept onder het maaiveld te liggen. Op het hele traject komt tweelaags zoab (zeer open asfaltbeton). Aanvullend op deze bestaande maatregelen heeft GelreGroen in de aanpak extra verbeteringen opgenomen om geluideffecten verder te beperken:
Rijkswaterstaat heeft in de voorbereidingsfase maatregelen genomen om de gevolgen van de aanleg van het project ViA15 voor beschermde natuur te beperken. Op verschillende plaatsen zijn nestkasten geplaatst, zodat uilen, mussen en andere vogels al voor de start van de werkzaamheden een nieuw nest kunnen vinden. Ook realiseerde Rijkswaterstaat 2 nieuwe kamsalamanderpoelen tussen Groessen en Loo en is 16 hectare van het Gelders natuurnetwerk gecompenseerd. In het ontwerp van de A15 en A12 is verder voorzien in 4 onderdoorgangen onder de weg, waardoor amfibieën en kleine zoogdieren veilig aan de overkant kunnen komen. GelreGroen heeft vanaf het begin natuur als vast onderdeel van het ontwerpproces meegenomen. Dat noemen wij ‘natuurinclusief ontwerpen’. Deze aanpak heeft geleid tot extra maatregelen:
‘Oog voor de omgeving’ komt ook terug in het bijzondere ontwerp van de brug over het Pannerdensch Kanaal. In het ontwerp van de brug, gemaakt door architect Ney & partners in opdracht van GelreGroen, ‘hangt’ het fiets- en wandelpad onder de verkeersbrug. Dit heeft niet alleen praktische voordelen – grotendeels overdekt, minder hinder van het wegverkeer – de bijzondere constructie laat fietsers en wandelaars het landschap ook echt beleven. Een effect dat wordt versterkt door de aanleg van een uitzichtpunt halverwege de brug. Met het ontwerp van de weg in het algemeen en de brug in het bijzonder komt GelreGroen tegemoet aan de eis van Rijkswaterstaat voor een wegontwerp dat de vorm van het landschap volgt.
De elektrische energie die straks nodig is voor de verkeerssystemen op de A15 en A12 wordt opgewekt met zonnepanelen die GelreGroen aanlegt op de brug over het Pannerdensch Kanaal.
Belangrijk uitgangspunt voor Rijkswaterstaat en GelreGroen is dat de groene en landelijke omgeving van de ViA15 gerespecteerd en met zorg behandeld wordt. Dit betekent dat we mensen goed en tijdig informeren via website, Facebook en Instagram, maar ook dat we luisteren naar en in gesprek zijn met de omgeving. Om ruimte te geven aan verbetervoorstellen vanuit de omgeving organiseert GelreGroen in de ontwerpfase bijvoorbeeld thematafels. Hiervoor nodigt GelreGroen de bestaande klankbordgroepen, natuurorganisaties en regionale bedrijven uit. Ook in de volgende fases van het project blijft GelreGroen in nauw contact staan met de omgeving. Bijvoorbeeld in de vorm van een speciaal belevingscentrum en roadshows.
Heeft u vragen of zorgen naar aanleiding van de aanvullende maatregelen voor hinder, geluid en natuur? Neem dan contact met ons op.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.